Challenege 2 (13) / Recenzja Carycy Katarzyny

today's challenge is a collaborative task... so instead of it I wrote something in Polish:



Po Carycy Katarzynie
Chapeau bas dla aktorów - i to nie za zupełnie niepotrzebne pokazanie posiniaczonych ciał. Po prostu - bo są sprawni warsztatowo i wrażliwi. Wszyscy i każdy z osobna.
Mistrzowie stand-upu: Tomasz Nosiński z monologiem Stasia (bez Nel), oraz Andrzej Plata za Wichrowe Wzgórza w czerwonej sukience. Wyjęte z kontekstu te dwa kawałki rozbawiłyby nawet gimbusa, kwitującego wszystko hasłem: 'suchar'... Czy stand-up to teatr? To pytanie chyba do reżysera, bo aktorom NIC nie mam do zarzucenia.
Król na brzozie - tani. Tyle, bo i tak oberwie mi się za moherowanie.
I jeden wielki żal - skoro REALIZM jest mottem na dziś, to gdzie była oktawa? Kiedy postać grana przez Ewelinę Gronowską-Ośka miała coś powiedzieć na życzenie księcia oktawę wyżej, jej brak dla mnie, muzyka z Bożej łaski, był tak boleśnie zaskakujący, jakby któraś aktorka zadarła halkę - a tam suisiak :(
I choc kocham Alicję w Krainie Czarów - to stanowczo Burtonowską. Co do tej opowieści, to pomyślę jeszcze czy to moja bajka, atrakyjna, w wielu momentach orzącą świadomość... A może jednak król jest nagi? Może to gówno warte? Kto pierwszy? ...Zachwyca mnie mnogość wątkówi aluzji, tak łatwo na jednym z nich popłynąć w stronę samozachwytu: jakimż to inteligentnym widzem jestem.... hehe.... A może to puste pudło, odarte z uroku ślicznego kostiumu 'Królowej Margot'? Chcę, muszę wierzyć, że nie do końca.
Że antydramat? Że anarchistyczny... a może anarchiczny, archaiczny? Że dupą buduje się imperia? Że sami tworzymy potwory wokół nas? A może nie ma żadnego przesłania? BRAK PRZESŁANIA TO TEŻ PRZESŁANIE - z którym się nie zgadzam...hmmmm... Chyba daliśmy się ogłupić, ale nie "Carycy", gdzieś wcześniej - miks reakcji po premierze jest dla mnie tego dowodem...
Czasu wydanego na sztukę nie żałuję, ale moje życie nie przesunęło się ani o milimetr w żadną stronę, szkoda...


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Wiersze Lema w tłumaczeniu

Sięgając po widnokrąg

Pociąg(i) do Islandii